- anniesofiann
Neljä vinkkiä TikTok-sisällöntuotannon aloittamiseen
Orgaaninen sisällöntuotanto TikTokissa on kustannustehokasta markkinointia, joka tarjoaa mahdollisuuden ainutlaatuiseen orgaaniseen näkyvyyteen. Vaikka tililläsi ei olisi yhtään seuraajaa, voi videosi saada tuhansia tai jopa satojatuhansia näyttökertoja. TikTokin tarjoamien mahdollisuuksien lisäksi lyhytvideoihin panostaminen kannattaa, koska lyhytvideoformaatti on kiihtyvä trendi kaikilla somealustoilla.

Aloittaminen saattaa tuntua vaikealta, jos TikTok ei ole entuudestaan tuttu alusta. Liikkuvaan kuvaan perustuva formaatti ja alustan muotokieli saattavat tuntua vierailta, jos on tottunut Instagramin ja Facebookin maailmaan. Kokosimme tähän vinkit kuinka lähteä liikkeelle TikTok-sisällöntuotannon kanssa ja millaista sisältöä TikTokiin kannattaa tehdä.
TikTok pähkinänkuoressa Lyhytvideoihin perustuva TikTok on yksi tämän hetken suosituimmista ja nopeiten kasvavista somealustoista, erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Vuoden 2022 lopussa TikTokilla oli Suomessa jo 1,2 miljoonaa käyttäjää, ja kasvuvauhti oli huimat 200% vuoden 2022 aikana. TikTokin suosio perustuu koukuttavaan ja käyttäjän mieltymykset nopeasti oppivaan suosittelualgoritmiin. Algortmi oppii nopeasti millaisten sisältöjen parissa viihdyt - jos olet kiinnostunut ruuanlaitosta ja kissavideoista, näet todennäköisesti ensisijaisesti näitä etusivullasi. Myös yllätyksellisyys on TikTokissa keskeisessä roolissa - et koskaan tiedä, mitä näet seuraavaksi.
TikTokin muotokieli TikTok on muotokieleltään ja tyyliltään huomattavasti rennompi ja vapaamuotoisempi kuin muut somealustat. Huumori ja viihdyttävyys ovat keskeisessä roolissa - myös asiasisällöissä on hyvä pitää rento ote. Itseironia ja pilke silmäkulmassa toimivat erinomaisesti TikTokissa. Videoiden ei myöskään tarvitse olla viimeisen päälle hiottuja, vaan tietynlainen rentous ja rosoisuus näkyvät TikTokissa myös videoiden teknisessä toteutuksessa. TikTokissa nopeatempoisuus ja vauhdikkuus korostuvat, ja katsojan sormi viuhahtaakin helposti seuraavaan videoon, jos sisältö ei herätä kiinnostusta ensimmäisten sekuntien aikana. Sisällön pitää siis olla kiinnostavaa ja tarjota katsojalle jotain: tunteita, viihdettä, samaistuttavuutta, vinkkejä, opetusta tai tietoa. TikTokissa kannattaa tuoda rohkeasti omaa persoonaa esiin ja olla aito. Myös brändiviestinnässä TikTokissa on suositeltavaa hyödyntää brändin takaa löytyvien ihmisten persoonaa. Perinteiset mainokset eivät TikTokissa saa näkyvyyttä, vaan sisällön täytyy olla kiinnostavaa. TikTok-yleisö ei arvosta perinteisiä mainoksia, vaan yllättävää, hauskaa ja erilaista sisältöä. Uskalla heittäytyä!

3. Viraalivideon resepti TikTokissa on mahdollista tehdä jopa kymmenen minuutin mittaisia videoita, ja viime aikoina onkin kuultu spekulaatioita, että TikTok suosii pidempiä videoita kilpaillessaan YouTuben ja Netflixin kanssa. Tästä huolimatta lyhyet videot menestyvät edelleen parhaiten, koska videon keskimääräinen katseluaika on yksi tärkeimmistä mittareista videon menestymisen kannalta. Mitä pidempään ihmiset katsovat videotasi, sitä useammille algoritmi lähtee videotasi suosittelemaan. Ja mitä lyhyempi videon kesto on, sitä todennäköisemmin ihmiset jaksavat katsoa sen loppuun. Sopiva videon pituus on 8-30 sekuntia sisällöstä riippuen. Videota suunnitellessa kannattaa pitää mielessä seuraavanlainen rakenne: koukuttava alku, yllättävä käänne ja loppuhuipennus. Kuten jo aiemmin todettiin, videon ensimmäisten sekuntien tulee herättää katsojan mielenkiinto. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan mielenkiinto on pidettävä yllä loppuun asti. Tarjoa siis jonkinlainen yllätys, käänne tai "pihvi" videon puolessa välissä. Videon "loppuhuipennus" palkitsee katsojan siitä, että hän on käyttänyt aikansa videon katsomiseen. Myös videon copyteksteillä (kuvateksti ja videoon upotetut tekstit) on iso merkitys katsojien mielenkiinnon nappaamisessa ja ylläpitämisessä. Videon päällä oleva copyteksti auttaa herättämään katsojien kiinnostuksen (esim. "näitä asioita et tiennyt aiheesta X"). Kuvatekstissä voi kannustaa ihmisiä kommentoimaan tai katsomaan video loppuun viittaamalla johonkin videon lopussa tapahtuvaan kiinnostavaan asiaan. Nopeutta ei voi liikaa korostaa - leikkaa videosta kaikki turha pois, jotta tempo on mahdollisimman nopea. On myös hyvä muistaa, että kaikki videosi eivät tule olemaan somen räjäyttäviä viraalihittejä, varsinkin jos oma "niche" on tarkasti rajattu. Älä siis turhaan ota paineita näyttökerroista. Jos myyt retkeilyvarusteita ja teet sisältöä eräilystä, niin makuupussienvertailuvideo ei välttämättä saa viraalinäkyvyyttä, mutta kuitenkin todennäköisesti tavoittaa aiheesta kiinnostuneen juuri oikean yleisön. Ja jos videon toteuttaa kekseliäästi, niin aihe kuin aihe voi nousta hitiksi. Tästä hyvänä esimerkkinä Verohallinto TikTokissa.
4. Vietä aikaa TikTokissa Varsinkin jos TikTok ei ole entuudestaan tuttu alusta, on hyödyllistä ainakin aluksi käyttää aikaa TikTokin selailuun - sekä videoiden katsomiseen että kommenttien lukemiseen. Kommenttikentät ovatkin TikTokissa oma maailmansa, ja jopa trendit lähtevät välillä liikkeelle kommenteista. Muiden sisältöjen kuluttaminen auttaa ymmärtämään TikTokin muotokielen sekä ruokkii inspiraatiota omiin sisältöihisi. Lisäksi pystyt hyödyntämään sisällöissäsi ajankohtaisia ja trendaavia ilmiöitä.
Kannattaa siis rohkeasti lähteä tutustumaan TikTokiin ja tekemään videoita! Tekemällä oppii millainen sisältö toimii ja tuntuu luontevalta itselle. Orgaanisen sisällöntuotannon lisäksi TikTok tarjoaa uudenlaista tulokulmaa sekä maksetussa mainonnassa sekä vaikuttajamarkkinoinnissa. Jos haluat sparrata Z-Onen TikTok-asiantuntijoiden kanssa TikTokin mahdollisuuksia, niin ota yhteyttä anni.marjomaa@z-one.fi !