- anniesofiann
Kolme vinkkiä tulokselliseen TikTok-markkinointiin vuonna 2023
TikTokin suosio jatkaa kasvuaan vuonna 2023 ja samalla alusta kaupallistuu kovaa vauhtia. Orgaanisen näkyvyyden saaminen on huomattavasti vaikeutunut vuoden 2022 aikana, ja tämän ovat monet sisällöntuottajat huomanneet videoidensa näyttökerroissa ja katsojien sitoutumisessa. Alustalle tulee jatkuvalla syötöllä uusia sisällöntuottajia, joten luonnollisesti kilpailu kovenee - erityisesti kaupallisten sisältöjen osalta.
Jos et ole vielä TikTokissa ja tässä vaiheessa ajattelet, että turha sinne enää on tulla.. itseasiassa päinvastoin. Koveneva kilpailu näkyvyydestä asettaa jopa enemmän paineita vanhoille sisällöntuottajille kuin uusille. Ja ei, kyse ei ole varsinaisesti TikTokin mystisen algoritmin metkuista, vaan yksinkertaisesti TikTokin käyttäjistä. Katsojat haluavat nähdä jatkuvasti uutta, joten uudet tulokkaat saavat potentiaalisesti nopeasti kovaa nostetta alustalla. Tämä kuitenkin edellyttää kiinnostavaa ja erottuvaa sisältöä - brändien tulee olla TikTok-tekemisessään yhä kekseliäämpiä ja luovempia orgaanisen näkyvyyden saavuttamiseksi.
TikTok ei ole vielä vuonna 2023 läheskään yhtä kaupallinen kuin muut somealustat, joten brändien kannattaa ehdottomasti panostaa omaan TikTok-tekemiseen. TikTokin omien tilastojen mukaan 18-24-vuotiaat ovat sovelluksen isoin ikäryhmä ja 25-34-vuotiaat ovat toisiksi isoin ikäryhmä, joten erityisesti nuoria aikuisia tavoittelevien brändien kannattaa hyödyntää alustan mahdollisuudet.
Kokosimme alle kolme vinkkiä erottuvaan TikTok-markkinointiin vuonna 2023. Jos olet vasta aloittamassa TikTok-markkinointia, täältä löydät kattavan ohjepaketin liikkeellelähtöön.

1. Panosta asiasisältöön ja vinkkeihin, huumoria unohtamatta TikTokissa katsojalle täytyy tarjota mahdollisimman hyvä syy katsoa video, olipa se sitten viihdettä, tietoa tai tarinoita. Huumori ja viihde ovat edelleen TikTokissa suosituimpia sisältökategorioita, mutta tuo genre alkaa olla jo ylikuumentunut. Vuoden 2022 aikana faktasisällöt ovat kasvattaneet suosiota, ja tämä kehityskulku odotettavasti jatkuu vuoden 2023 aikana. Jos olet tähän asti jättänyt TikTokin pois laskuista koska et ole tiennyt miten näkyä alustalla uskottavasti, niin kannattaa kokeilla asiallisempaa lähestymistapaa. Huumori ja pilke silmäkulmassa kannattaa toki pitää mielessä myös fakta- ja vinkkivideoissa, jos se sopii tyyliin.
2. Skippaa trendit, panosta itse keksittyyn sisältöön Nopealla syklillä vaihtuvat ääniraitoihin perustuvat trendit ovat TikTokin keskiössä. Trendeihin mukaan hyppääminen voi tuoda näkyvyyttä, mutta niillä on vaikea sitouttaa katsojia. Trendit myös vaihtuvat nopealla temmolla ja kyllästyttävät katsojat nopeasti, kun samaa konseptia toistavia videoita pukkaa etusivulle peräkanaa. Kannattaa siis unohtaa trendien kyttääminen ja keskittyä originaalin sisällön luomiseen. Toki trendeihin voi hypätä mukaan, jos hyvä idea sattuu syntymään. Kanavan kasvattaminen ja katsojien sitouttaminen on kuitenkin hankalaa ilman erottuvaa omaa sisältöä ja omaa ääntä. Originaalin sisällön tuottaminen ja keksiminen on ehdottomasti työlästä ja aikaa vievää, mutta se kantaa hedelmää. Myös oman äänen ja kanavalla esiintyvien persoonien esiintuominen sitouttaa katsojia.

3. Kasvata tuloksia luovalla vaikuttajamarkkinoinnilla Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa on yhä suositumpaa ja edelleen edullisempaa kuin muilla somealustoilla. Etenkin jos oman sisällön ideoiminen ja tuottaminen on liian työlästä, kannattaa hyödyntää vaikuttajia. Vaikuttajat ovat vuoden 2022 loppupuolella päässeet vihdoin käsiksi syvällisempään analytiikkaan seuraajakunnastaan ja videoidensa katsojista, mikä helpottaa brändien näkökulmasta sekä sopivien vaikuttajien löytämistä että tulosten mittaamista. Tällä hetkellä TikTok tarjoaa vaikuttajille tiedot seuraajien sukupuolesta, iästä ja maantieteellisestä sijainnista (maat ja suosituimmat kaupungit). TikTok-vaikuttajien etsimiseen ei ole toistaiseksi olemassa yhtä pitkälle automatisoituja ja laadukkaita työkaluja kuin esimerkiksi Instagramissa, joten sopivien vaikuttajien etsiminen TikTokissa voi olla haastavaa. Oikeiden vaikuttajien kartoittaminen vaatii alustan, sisällöntuottajien sekä kentän tuntemista, sillä mahdollisuuksia on paljon ja uusia kykyjä nousee jatkuvasti.
Perinteiset mainossisällöt eivät toimi Tiktokissa, joten panosta kiinnostavaan ja erottuvaan kampanjakonseptiin. Huumorin avulla saa herätettyä kiinnostusta. Vaikuttajille on kuitenkin hyvä antaa mahdollisimman paljon liikkumavaraa, sillä he tuntevat oman yleisönsä. Myös vinkki- ja testausvideot kiinnostavat ja esimerkiksi resepti- ja tuunausvinkit voivat viraaliksi mennessään tyhjentää kauppojen hyllyt!
Jos haluat jutella lisää TikTokin ihmeellisestä maailmasta, niin laita viestiä anni.marjomaa@z-one.fi !
Kirjoittanut: Anni Marjomaa

Anni on Z-onen osakas sekä sosiaalisen median asiantuntija. Anni on opiskellut viestintää Helsingin yliopistossa sekä työskennellyt monipuolisesti erilaisissa brändiviestinnän asiantuntijatehtävissä.
Anni on myös itse TikTok-sisällöntuottaja, ja hänen @anniesofian kanavallaan on yli 82 000 seuraajaa.